Terugreis.

22 oktober 2017

Onze terugreis begon vanuit Orlando. Om 5.30uur ging onze wekker. Met de auto terug naar het vliegveld met de hoop dat Spirit ons wel terug zou brengen naar Newark.. Op het vliegveld stond er een ontzettende lange rij. Er bleken 4 verschillende vluchten in dezelfde rij te staan. Super goed georganiseerd. Het wachten ging wel redelijk snel, en we konden onze koffer inchecken. Het was nog even spannend hoe zwaar onze koffers zouden zijn, aangezien we kleding hadden gekocht en souvenirs meenamen. Maar we zaten net iets boven het gewicht dan op de heenweg, dat was mooi.

Het vliegtuig vertrok om 8.45uur. En dit keer ging hij wel, jeej! De vlucht duurde 3uur en was eigenlijk zo voorbij. Mark en ik hebben een film gekeken en wat afleveringen van een serie. Stelde ook niet veel voor. We landen ook iets eerder dan gepland doordat we wind mee hadden. Bij de band voor onze koffers hadden we een record. Mijn koffer kwam als eerste op de band! Die van Mark volgde 3/4 koffers later. Zul je altijd zien als je geen haast hebt... Om 13.00uur hadden we de koffers. We hadden nog ruim 4 uur om van het Newark naar JFK te reizen. Eerst maar even een broodje eten. Daarna hebben we op ons dooie gemakje uitgezocht hoe we met de trein konden reizen. Eerst ging het met een luchttrein, die ons van het vliegveld naar het station zou brengen. Bij het station hadden we de trein net gemist en moesten we een half uurtje wachten. Het was nog steeds mooi weer in Newark, dus dat was absoluut geen straf. Met de trein naar het Grand Central Terminal. Deze rit duurde ongeveer 20 minuten. Het was druk dus we moesten een gedeelte staan. Op Grand Central was het even een chaos waar we precies heen moesten. We wisten naar welk station we moesten, alleen geen idee waar we de trein op moesten stappen. Gelukkig met wat hulp van politieagenten konden we het loket vinden. Een kaartje gekocht en binnen 5 minuten vertrok de trein, een kort sprintje opzetten! We hadden het gehaald en we werden met deze trein naar het station bij JFK gebracht. Vanaf daar moesten we ook weer met een airtrain naar de juiste terminal. Al met al waren we rond 16.00uur op het vliegveld van JFK.

En toen kon het wachten beginnen... We hadden meteen onze koffers ingecheckt zodat we daar niet mee hoefden te sjouwen. We zijn naar de gate gelopen en daar hebben we gewacht. Nog wat gegeten, wat gelopen, wat gekeken en wachten..  De tijd ging nog redelijk snel en rond 21.00uur konden we inchecken. We hadden nu niet zoveel mazzel met een plekje, we zaten achter de vleugel. Ik bij het raam, Mark in het midden. Een voordeel was wel dat het vliegtuig niet vol zat en er niemand naast Mark ging zitten. Zo kon hij zijn benen nog wel strekken.
Om 22.00uur vlogen we richting Londen. Om 0.00uur kregen we nog avondeten (bijzondere tijd, maar wel lekker om met een volle maag proberen te slapen) en daarna werden de lampen uitgedaan. Mark en ik hebben wat geprobeerd te slapen, maar echt super lukt dat ook niet. Je dommelt wat weg elke keer, maar echt slapen doe je ook niet. Voor ons gevoel landen we 5.00uur. Alleen in Londen was het 5 uur later, dus 10.00uur. Oef, dat was wel echt even afzien. We hadden allebei last van onze maag na de kleine powernapjes en het liefst wilden we verder slapen.

Gelukkig hoefden we niet zo lang te wachten in Londen, 1,5uur ongeveer. Ook dit keer werden onze koffers overgebracht naar de volgende vlucht en hoefden wij er niet op te letten.
Waar we wel op hadden moeten letten waren de vloeistoffen in onze rugtassen. Met onze slaaphoofden hebben we niet alle vloeistoffen uit de tas gehaald bij de controle. En natuurlijk werden er op dat moment nieuwe medewerkers ingewerkt. Onze tas werd helemaal binnenstebuiten gekeerd. Nee, daar zit je op dat moment echt op te wachten. Maar goed, zij moeten het ook leren. Na 15minuten konden we onze tas weer inpakken en mochten we door. Ondertussen hoefden we nog maar een uur te wachten tot we konden inchecken. We zijn op de eerste beste stoel die we konden vinden neergeploft en gewacht tot we konden inchecken.

De vlucht van Londen naar Nederland duurde ook 1,5uur ongeveer waarvan we maar 40minuten in de lucht waren. Een ritje van niks en dat ging gelukkig snel.

Edith zou op ons komen halen van Schiphol en tot onze grote verbazing had ze gezelschap meegenomen; Corrie. Zij vond het leuk om mee te gaan als verrassing. De terugreis van Schiphol naar Zwolle duurde iets langer dan gepland, we stonden regelmatig in de file. Nederlandse tijd was het rond 15.00uur (14.00uur waren we geland), maar voor ons gevoel was het 9.00uur in de ochtend. Na bijna 30uur wakker te zijn vonden we het ook wel mooi geweest. Rond 17.00uur waren we dan ook echt thuis, in Zwolle.

Wat een reis, maar alles is gelukkig goed gegaan! Een top vakantie om op terug te kijken..

1. Corrie:
    9 november 2017