New York. Donderdag 5 okt

5 oktober 2017 - New York City, Verenigde Staten

Dag 2 van New York. Na een lange nacht werden we ook vandaag rond 8.00uur wakker. Vanmorgen hebben we ontbeten in een breakfast diner tegenover ons appartement. Met een typisch Amerikaans ontbijt konden we de dag goed beginnen!

Vandaag startte onze wandelroute bij ons in de buurt; 'Central park, Times Square & Union Square'. We liepen onze straat uit, paar blokken verder en we liepen zo tegen het Plaza Hotel aan. Natuurlijk even het beruchte hotel binnen gelopen, al was het haast niet te herkennen van de film, het bleef leuk :). Verder met de route van 5th avenue naar de Trump Tower. Ook hier de toerist uithangen en binnen even spieken.. Dat het een bijzondere Tower is, was wel te merken. Alles leek van goud en er was een heuse waterval van de muur. Vele etages en winkels, bars. Dat Trump graag dingen naar zichzelf vernoemd bleek wel uit de etalages. Van knuffels, lotion, wapenhouders tot baby rompers; alles met zijn naam erop. Heel apart, maar goed.. En doorrrr!

Naar de st. Patrick's Cathedral, waar net op dat moment een ceremonie plaatsvond. Ook mooi om dat te zien. Kleine groep mensen voor de dienst met een hoop toeristen er omheen.
En toen natuurlijk naar de Times Square. Wat een hoop prikkels! Overal grote schermen; beeld en geluid. Zoals het hoort even chillen op de rode trap en genieten van het weer. Het was vandaag 29 graden met eerst volop zon, daarna wat bewolking (wat het alleen maar benauwde maakte). Van deze chill plek op naar de volgende; Bryant park, wat op dit moment net een verbouwing ondergaat. Achja, toch even op een stoeltje gaan zitten en genieten van het zicht (mensen kijken). Ondertussen was het rond half 3. De volgende stop op de route was Empire State Building. Al wilden we deze graag bij schemering bekijken. De rest van de route vonden we niet geheel interessant meer. Daarom kozen we ervoor om even naar ons appartement terug te gaan, even bijkomen en daarna naar ESB te gaan. Zo gezegd, zo gedaan.

Met de metro zijn we naar ESB gegaan. Onder New York bestaat er gewoon nog een doolhof. Met 'uptown' en 'downtown' met links en rechts een ingang, 2 verdiepingen naar beneden, toch weer een trap omhoog, zoveel verschillende subway stations, en wat voor kaartje heb je dan nodig? Het was even puzzelen, maar het is ons gelukt!
Doordat we een New York pass hebben, konden we snel bij ESB doorlopen. Verrassend genoeg was er amper een rij en konden we zo doorlopen naar de liften. In ongeveer 30 seconden gingen we van de 1e verdiepingen naar de 80e. Hier had je een overstap naar de volgende lift. Maar eerst even het uitzicht (achter glas) bekijken! In de volgende lift gingen we na 80 naar 86e verdieping. Bij deze etage mocht je naar buiten en genieten! We waren mooi op tijd. Eerst hadden we het zicht over de stad waarbij het nog licht was en langzaam maar zeker werd het donkerder. Heel gaaf om te zien, vooral de stad bij nacht. Het stuk bij Times Sauare verlicht bijna de hele stad haha!
Gelukkig zijn er genoeg Nederlanders in New York en kom je ze allemaal tegen bovenop ESB :). Maar niet alleen de Nederlanders doen het goed, de Chinezen met de selfie sticks zijn ook in grote aantallen aanwezig.. Goed, na een paar keer rond te zijn gelopen en van elke kant een paar (of 100) foto's te hebben gemaakt gingen we weer naar beneden. Dachten we... dat dachten dus meer mensen. Nu stond er wel een gigantische rij bij de liften! We konden er ook voor kiezen om de eerste 6 verdiepingen met de trap naar beneden te lopen. Ach, waarom ook niet. We hadden nog amper beweging gehad die dag :).
Vanaf de 80e etage konden we zo met de lift naar beneden. En weer in 30 seconden stonden we op de eerste etage. Dat was onze ervaring bij ESB.

Op de terugweg hebben we gegeten bij een sportbar in onze straat. Het ging ons op dat moment alleen om het eten (en een klein beetje om honkbal). Overal grote schermen met een wedstrijd van de Yankees. Mark als sport verslaggever, hebben we er lekker gegeten! De laatste paar meter kruipend naar huis en dit keer het juiste complex binnen gelopen! We still got it ;).

1. Gerrit Veeneman:
    6 oktober 2017
    Klinkt weer als eenmooie dag. Leuk om jullie reis zo op deze manier te kunnen volgen! Keep up the good work.
  2. Edith:
    Met Gerrit eens leuk om te volgen ! Jullie komen afgetraind terug ! 😉
  3. Atie:
    6 oktober 2017
    Jaloersss! Mooi uitzicht, lekker weer. Geniet!